image block
25 februari, 2015 ROI Research Persona

Wie is je doelgroep

Bij het ontwerpen van een website hebben we te maken met 2 verschillende belangen; die van de website eigenaar en die van de website bezoeker. Maar hoe komen we dan tot een goed ontwerp als deze belangen niet gelijk zijn?

De eerste vraag die beantwoord dient te worden is: Voor wie doe je het? De praktijk leert dat dit best een lastige klus is. Vaak is er een verschil tussen de traditionele doelgroep van een organisatie en de doelgroep die men online wil gaan bedienen.

Wat komt de doelgroep doen

We gaan er vanuit dat de bezoeker van een website een doel heeft tijdens het bezoeken van jouw website. Kruip in de huid van de persona en bepaal de mogelijke gebruikersdoelen. En bepaal vervolgens wat voor jou de belangrijkste zijn, gebaseerd op bijvoorbeeld:

  • hoogste klant tevredenheid
  • meeste winstkansen
  • gericht op new business
  • gericht op retentie
  • uitdragen kennisleiderschap
  • enz..

Hoe vertaalt dit zich in het gebruik van de website

De ‘vorm’ waarop je deze doelen gaat vertalen naar functionaliteit en content is belangrijk. Werk scenario’s uit. Dit werkt het eenvoudigst om stapsgewijs in verhaalvorm te schrijven hoe een gebruiker het gestelde doel bereikt op jouw website. De handelingen die je hierin beschrijft zijn de basis voor je ontwerp. Doe dit samen met een ervaren Interactie/UX ontwerper voor het meest optimale resultaat.

Meet je resultaat en stuur bij

De doelen heb je al in een vroeg stadium beschreven. Maak deze meetbaar.

Wat zijn de succesfactoren en welke graadmeters kun je hiervoor gebruiken:
  • aantal unieke bezoekers
  • aantal likes
  • aantal ingevulde formulieren
  • tijd besteed op de website
  • aantal downloads
  • aantal kliks op zoekresultaten
  • enz…

Dit zijn er maar een paar, een website kent veel meetbare graadmeters. Bepaal deze vooraf zodat de website bouwer hier rekening mee kan houden.

En wat heerlijk is het als je door meten en bijsturen je resultaten keer op keer ziet verbeteren. De uiteindelijke winnaars zijn de bezoekers van je website en jouw ROI.