image block
21 Mei, 2015 Usability Research

Het ontwerp van vrijwel iedere website of mobiele applicatie begint tegenwoordig met het uitwerken van wireframes. Dit zijn schematische weergaves van de verschillende schermen in de applicatie, en geven een eerste indruk van hetgeen er gebouwd moet worden. In wireframes kunnen ontwerpers en opdrachtgevers eenvoudig de posities van alle schermelementen wijzigen, om uiteindelijk tot de optimale schermindeling te komen.

Dit is een goede start maar eigenlijk niet voldoende. Op deze manier ontstaat er namelijk een ontwerp dat is afgestemd tussen ontwerper en opdrachtgever en de echte gebruiker, de websitebezoeker, is nog niet aan woord geweest. Dat klopt natuurlijk niet.

Hoe kun je gebruikers betrekken in dit ontwerp proces? Het antwoord is niet zo moeilijk. Maak van je wireframes een prototype en vraag aan de gebruiker of hij dit wil testen.

Meer ROI
  • Minder ontwikkelkosten
  • Betere planning
  • Weinig rework
  • En het belangrijkste: een ontwerp waar dat is ontworpen voor de eindgebruiker

De voordelen van protytyping op een rijtje.

  • Ontwerp uitdagingen worden al in een vroeg stadium zichtbaar, en kunnen voordat de ontwikkeling van de website start worden opgelost.
  • Met een 'klikbaar' prototype voorkom je dure aanpassingen tijdens na oplevering.
  • Klant krijgt al snel gevoel bij het eindresultaat. Dit heeft een positief effect op het vertrouwen in het project.
  • Klant geeft sneller goedkeuring op het ontwerp(prototype). Aangezien het prototype tastbaar is en mede door hem/haarzelf is vormgegeven.
  • Het maken van een compleet testplan kan al in een vroeg sadium starten. Hierdoor komen alle onduidelijkheden in het ontwerp direct boven tafel.
  • Ontwikkelaars zien wat er gebouwd moet worden. Dit zorgt voor extra duidelijkheid over het ontwerp. Daarnaast geeft het een handvat voor het stellen van de juiste vragen en het geven van concrete antwoorden.
  • Minder onzekerheden tijdens de developmentfase, waardoor een betere uren inschatting gemaakt kan worden.
  • Lagere kosten tijdens development door minder interpretatie fouten en 'rework'.
  • Minder ruis in de communicatie tussen teamleden onderling en tussen het team en de klant. Iedereen kijkt namelijk naar hetzelfde 'model'.
  • De extra inspanningen aan het begin van het project betalen zich dus later in het project dubbel en dwars terug.